Suosittelemme luomaan ennen markkinoinnin aloitusta sisältökalenterin eli sisältösuunnitelman. Siinä määritellään julkaisuille (some, blogiartikkelit jne.) ylätason aiheet, tarkemmat sisällöt luodaan lähempänä julkaisuajankohtaa. Suosittelemme ottamaan huomioon seuraavia asioita sisältöjen tuotannossa:

  • Ota huomioon vuosikellon ajankohtaiset asiat ja teemat. Voit aloittaa sisältökalenterin luomisen merkitsemällä markkinointiin vaikuttavat juhlapyhät, tapahtumat yms. ja miettimällä, otetaanko ne esille julkaisuissa jo etukäteen vai vasta ko. päivänä.
  • Muista kohdentaa sisältöjä kaikille kussakin kanavissa tavoitettaville ostajapersoonille
  • Muista, että sisältöjen on katettava koko ostopolku, tässä auttavat edellä määritellyt sisältötyypit. Varsinkin lanseerausvaiheessa kannattaa keskittyä ostopolun alkupään sisältöihin, koska kohderyhmät eivät vielä tunne yrityksen ja palvelunne taustoja tai mitä käytännössä tarjoatte. Tunnettuuteen liittyviä julkaisuja tarvitaan myös jatkossa, sillä aina on olemassa niitä ihmisiä, jotka eivät vielä yritystä tunne.
  • Kuvakonseptin luominen auttaa oikeanlaisten kuvasisältöjen ottamisessa ja ostamisessa
    • Jos käytätte kuvapankkikuvia, muokatkaa niitä oman brändin näköiseksi, esim. brändivärisen elementin lisääminen johonkin nurkkaan tai lyhyt teksti
    • Vaikka kuvat ovat pääosassa vain Instagramissa, kannattaa niitä käyttää monipuolisesti myös muissa kanavissa
  • Sisältökalenteria voi pitää yllä esim. Excel-taulukossa, Trellossa (saa myös kalenterinäkymän, jossa sisältöjä voi liikutella ja merkitä) tai Asanassa.
    • Näille alustoille voi lisätä suunnitteluvaiheessa kuvat, päivityksen tekstit, mainonnan budjetit sekä kohderyhmät ja huomautukset muille käyttäjille, jolloin sisältöjen siirto itse markkinointikanavaan on helppoa

Sisältökalenterista voi aina joustaa, jotta yllättäviin uutisiin ja ajankohtaisiin asioihin voitaisiin reagoida tarpeen vaatiessa. Esimerkiksi yrityksen uutisista voi hyvin tehdä somejulkaisun etukäteen suunniteltujen sisältöjen lisäksi. Harvan julkaisun ulostulo on oikeasti päivän päälle, joten etukäteen suunniteltuja julkaisuja voidaan hyvin muokata, siirtää tai poistaa jonkin asian muuttuessa.