Julkaisut kannattaa suunnitella etukäteen sisältösuunnitelmaan, joka tehdään osaksi laajempaa yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Suunnitelma voi olla esimerkiksi taulukkomuotoon tehty luettelo tulevien julkaisujen aiheista ja sisällöistä (julkaisun teksti, kuva/video, linkki jne.). Jos olette määritelleet asiakassegmentit tai ostajapersoonat, voidaan yhteen taulukon sarakkeista merkitä myös, millaiselle asiakkaalle julkaisu suunnataan ja mihin ostopolun vaiheeseen julkaisu on ajateltu. Taulukkoon voidaan merkitä myös mainostettavien julkaisujen yleisöt ja budjetit.

Etukäteissuunnittelu on tärkeä osa somemarkkinointia, jotta kaikki tärkeät osa-alueet ja näkökulmat pääsisivät vuorollaan esille. Suunnitelmat ovat elintärkeitä erityisesti silloin, kun aikaa ja inspiraatiota julkaisujen tekemiseen ei tahdo riittää. Kun julkaisun teema ja kenties sisältökin on jo mietittynä, on sen julkaisu helppoa.

Sisältöjä kannattaa tehdä varastoon silloin, kun aikaa on. Niitä voi myös kätevästi ajastaa joko kanavien omilla työkaluilla tai erillisillä palveluilla. Erilliset somenhallintatyökalut auttavat ajastustoimintojen lisäksi myös siinä, että niiden kautta hoituu useamman kanavan päivitys, eikä sinun tarvitse hyppiä kanavalta toiselle yhtä julkaisua tehdessäsi.