Ostajapersoonat

  • Ovat fiktiivisiä yleistyksiä yrityksesi ihanneasiakkaista
  • Ostajapersoonien avulla on tarkoitus sisäistää kohderyhmäsi pintaa syvemmältä ja oppia ymmärtämään, mitä ihanneasiakkaasi ajattelee, harkitsee, toivoo, suunnittelee tai odottaa sekä minkälaisia haasteita hän arjessaan kohtaa
  • Syvällisen ymmärtämisen kautta saat tarpeellista tietoa siitä, mistä kohdeostajasi hakevat tietoa, mikä heidän elämäntilanteessaan on aidosti kiinnostavaa ja millaiset asiat heihin vetoavat.
  • Auttavat suunnittelutyössä ja päätöksenteossa
  • Ostajapersoonatyön taustalla hyödynnetään dataa (yrityksen sisäistä ja ulkoista)

Ostajapersoonien luominen ei ole kertaluotoinen prosessi, vaan niiden pariin on hyvä palata säännöllisesti. Potentiaaliset asiakkaasi voivat matkan varrella muuttua ajankohtaisten trendien myötä, joten on tärkeää muistaa päivittää ja modifioida ostajapersoonia tarpeen mukaan vastaamaan kohderyhmäsi elämäntilanteita ja tarpeita.

Ostajapersoonia on hyvä luoda tarpeen mukaan n. 2-4 kpl Lähdetään liikkeelle perustiedoista Ja syvennetään siitä niin, että pääsemme tarkastelemaan hänen motiivejaan, toiveitaan ja haasteitaan.

  • Osuva nimi
  • Ikä
  • Asuinpaikka
  • Perhe ja elämäntilanne
  • Harrastukset
  • Työ ja asema
  • Motto

Motiivit, toiveet ja haasteet

  • Minkälaisia asioita arvostaa ylipäätään?
  • Minkälaisia tavoitteita henkilöllä on?
  • Miten kuvaa omia päivittäisiä haasteita ja tarpeita?
  • Miten teidän tuotteenne/palvelunne/ratkaisunne voi auttaa?
  • Mitä hänelle voidaan konkreettisesti myydä?
  • Missä kanavissa voidaan tavoittaa?
  • Mistä sisällöistä ja teemoista hän on kiinnostunut?
  • Mitkä myyntiargumentit vetoavat häneen?