Orgaaninen näkyvyys
Orgaaninen näkyvyys tarkoittaa sitä luonnollista näkyvyyttä, joka yrityksesi sivun tai profiilin päivityksille saadaan ilman näkyvyyteen laitettua rahaa. Kaikilla somekanavilla on nykyään käytössä algoritmi, joka määrittelee sen, ketkä seuraajista tai tykkääjistä näkevät julkaisusi ja kuinka hyvin se on esillä kanavan uutisvirtaa selatessa.
Algoritmi vaihtelee kanavittain ja kanavan sisälläkin siihen tehdään muutoksia useammin kuin vuosittain. Varsinkin Facebookissa on vuosien varrella nähty yrityssivujen julkaisuiden orgaanisessa näkyvyydessä huomattava lasku.
Orgaaniseen näkyvyyteen vaikuttavat mm.
- käyttäjän itsensä aiemmin kyseistä yritystiliä kohtaan osoittama huomio (reaktiot, kommentit, klikkaukset, jaot, videonkatselut jne.)
- käyttäjien itsensä esittämät toiveet julkaisujen näkyvyydestä.
- Esim. Facebookissa on mahdollista valita maksimissaan 50 sivua, profiilia tai ryhmää, joiden julkaisut näytetään uutisvirrassa ensisijaisesti ennen muita.
- julkaisun muilta käyttäjiltä saama huomio (reaktionappien klikkaukset, linkin klikkaukset, kommentit, jaot jne.)
- yksittäisten käyttäjien viettämä aika yritystilisi päivitysten parissa uutisvirtaa selatessa
- joissakin kanavissa hashtagit eli tunnisteet sekä paikkamerkinnät
Tästä voidaankin päätellä, että yritystilin kannattaa kanavasta riippumatta pyrkiä sellaiseen sisältöön, että se houkuttelee seuraajat toimintaan ja viettämään aikaansa julkaisun parissa.
Viraali näkyvyys
Viraali näkyvyys tarkoittaa sitä näkyvyyttä, joka somejulkaisulle tulee sen ansaitsemien reaktioiden kautta. Erityisesti Twitterin ja LinkedInin uutisvirrassa voit nähdä ei-seuraamiesi profiilien julkaisuja, joihin seuraamasi profiilit ovat kommentoineet tai reagoineet. Algoritmi päättelee, että ne voisivat kiinnostaa sinua, näin ne saavat osakseen viraalia näkyvyyttä. Mitä suositumpi julkaisu, sitä laajemmalle se näkyy.
Maksettu näkyvyys
Maksettu näkyvyys on nimensä mukaisesti sitä näkyvyyttä, joka saadaan mainontaan panostetulla rahalla. Suurimmissa somekanavissa näkyvyyttä voi ostaa niiden omien mainostyökalujen kautta, joiden käyttö on pienen opettelun jälkeen melko yksinkertaista. Mainonnan panokset voivat lähteä muutamasta eurosta, joten aloittamisen kynnys on matala.